موسیقی ایرانی

وبلاگ موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی

وبلاگ موسیقی ایرانی

وطنم ایران

 

از بس این چند وقت هر سایت و روزنامه ای را باز کرده ام مطلبی در رد و نقد محمدرضا لطفی داشته، کمی باید به خودم جرأت بدهم تا بگویم از آلبوم آخرش، وطنم ایران، حظ کردم.  بدون مقدمه و اطالۀ کلام بگویم، چهار چیز در آلبوم برایم جذاب و لذت بخش بود.

 

                  محمد معتمدی

اول آوازهای محمد معتمدی. آوازهایی بسیار دلچسب و زیبا بودند. برعکس بسیاری از هم نسلان اش نه به تقلید از شجریان می خواند، نه حتی به سبک او.[1] چنان که شباهت آوازش با اصغر شاهزیدی (بهترین شاگرد استاد تاج) به گوشم آورد و آن طور که خودش در مصاحبه اش گفته بود سعی می کند از سبک تاج اصفهانی بهره ببرد. همین انتخاب جالب رنگ و بوی متفاوت و دلچسب به لحن آواز معتمدی داده است. معتمدی به سبک تاج بسیار شفاف و سلیس می خواند. ناله نمی کند. گرچه دشتی می خواند، و آن طور که باید محزون با احساس، اما کلمات را بسیار خوب ادا می کند، و گونه ای صلابت در صدایش هست. در مجموع به نظر می رسد انتخاب سبک و لحن متفاوت، بیان واضح کلمات، و قوت و صلابت بیانی به سرعت جایگاه متمایزی برای معتمدی در میان خوانندگان همنسلش ایجاد کند ــ البته به شرط آن که همین طور ادامه دهد. اگر از این وضعیت یکنواخت آوازخوانی فعلی که هم یک جور می خوانند و از لحن های محدودی استفاده می کنند خسته شده اید، و دوست دارید لحن های دیگر را هم مزمزه کنید و لذت ببرید حتما آواز معتمدی را بشنوید.

نفس اش گرم که آواز زیبای اش این روزها چه مونس خوبی بود برای حاجی واشنگتن (و البته از کار هم بیکارش کرد).

دوم، جواب آواز لطفی را دوست داشتم، خصوصاً جواب آوازهایی را که حین آواز و پیش از پایان ابیات می داد (مثلا دقت کنید به جواب آواز مصراع "عدو چو تیغ کشد من سپر بیاندازد" یا "همه گویند طاهر کس نداره"). دست و پنجه اش گرم.

سوم، تصنیف وطنم ایران تصنیف بسیار لطیف و ملیحی بود. لطفی آن را با الگوی تصنیف های قدیمی عارف و شیدا ساخته که آمیخته ای از مضامین عاشقانه و احساسات وطن دوستانه است. حال خوشی دارد این تصنیف.

چهارم هم این که آلبوم وطنم ایران واقعا یک آلبوم است. اثری است که وحدت دارد. قطعات را اگر جدا هم بشنویم می توان حدس زد که این ها متعلق به یک اثرند. دست کم من احساس می کردم بین پیش درآمد، تک نوازی ها، آواز، و تصنیف اول گونه ای هماهنگی و تکرار این یکی بودن وجود دارد.

                
پی نوشت:
یادداشت علی اکبر شکارچی درباره ی کنسرت لطفی هم به ما قوت قلب داد که بیخود خوشمان نیامده از این کار.

[1] فکر می کنم بر اساس میزان تقلید از صدا و پیروی از سبک آواز خوانی محمدرضا شجریان بتوان خوانندگاه جوان  امروز را تقسیم بندی کرد، به این ترتیب که در دستۀ اول پیروان و مقلدان را قرار داد و در دستۀ دیگر خوانندگان دیگر را. براین اساس دستۀ اول سالار عقیلی، حمیدرضا نوربخش، علیرضا قربانی، و همایون شجریان را در بر می گیرد، و دستۀ دوم هم اینک سینا سرلک و محمد معتمدی را. البته بین سرلک و معتمدی بازهم به نظر می رسد معتمدی بیشتر با شجریان فاصله داشته باشد.

همه‌چیز درباره کریس دی‌برگ عجیب است

همه‌چیز درباره کریس دی‌برگ عجیب است.
همه‌چیز درباره کریس دی‌برگ عجیب است. همکاری و ضبط قطعه‌ای با گروه پاپ آریان، دیدن فیلمی از او دریوتیوب که در کنار علی پهلوان می‌خواند، آمدنش به ایران، نشست خبری‌اش در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن که اسمش تا به حال به گوش کمتر کسی خورده است، تعداد خبرنگاران رسانه‌های خارجی که تقریبا دوبرابر خبرنگاران داخلی بود و دست‌آخر کاپشن چرمی کریس دی‌برگ در هوای ابری و دم‌کرده خردادماه تهران که از اول تا آخر این نشست در تن او ماند. کریس دی‌برگ به منظور مقدمه‌چینی با کنسرتی که قرار است تابستان یا پاییز امسال با گروه آریان برگزار کند، به تهران آمده است. او از تمام سالن‌های تهران بازدید کرده و امکانات آنها را برای این کنسرت سنجیده و حالا نمی‌تواند تصمیم بگیرد کدام سالن مناسب اجرای کنسرت است. کمتر از یک هفته است که اجرای مشترک دی‌برگ با گروه آریان که «نوری تا ابدیت» نام دارد، منتشر شده و روی یوتیوب قرار گرفته است. نشست خبری دیروز هم با پخش این آهنگ شروع شد.
کریس دی‌برگ به همراه کنی تامسون مدیر برنامه او از شرکت فریمن پروداکشنز و محسن رجب‌پور مدیر شرکت ترانه شرقی و گروه آریان روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت و حرف‌های خود را با این جملات شروع کرد: «سلام. صبح‌ به خیر. فارسی من خوب نیست. من باید فارسی را بیشتر تمرین کنم.» بعد به زبان مادری‌اش برگشت و حرف‌هایش را به زبان انگلیسی ادامه داد.
او گفت: «دیدن ایران وقتی پسر بچه کوچکی بودم و کتابی را درباره این کشور خواندم، رویای ذهن من شد.» حالا کریس دی‌برگ از چند نسل قبل یعنی نسلی که حالا بالای ۴۰ سال سن دارند، نسلی که بعضی از خاطرات خود را در آهنگ‌های این خواننده ایرلندی جست‌وجو می‌کنند با اعضای گروه آریان از نسل امروز می‌خواهد نگرش جهانی منفی نسبت به ایران را عوض کند؛ با گروه آریان که نزد بسیاری از والدین، دوستداران او و هم‌سن‌‌وسالانش از جایگاه پایین‌تری در ایران برخوردار هستند. هنوز کنسرت کریس دی‌برگ و آریان قطعی نشده و مجوز کتبی ندارد اما محسن رجب‌پور گفت که مجوز شفاهی را دریافت کرده است.
کریس دی‌برگ گفت: «در تهران احساس امن و مطمئنی داشتم و اینجا از لس‌آنجلس و لندن برایم امن‌تر بود.» او درباره اخبار منفی رسانه‌های خارجی درباره کنسرتش در ایران و اینکه احتمال ترورش وجود دارد، گفت: «من به دنبال کردن اخبار از طریق مطبوعات اعتقادی ندارم و معتقدم که خروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها جهت‌دار است. اینجا امن است، مردم برخورد گرمی دارند و مهمان‌نوازند.»
کریس دی‌برگ توضیح داد که با شنیدن موسیقی آریان به یکی از طرفداران پروپاقرص این گروه تبدیل شده و از شنیدن کار آنها لذت می‌برد. او گفت که در این چند روز در ترافیک تهران به اندازه کافی وقت برای شنیدن موسیقی ایرانی داشته و اظهار امیدواری کرد که بتواند قطعه‌ای با الهام از سفر به ایران بسازد. این خواننده ایرلندی از اینکه نیمی از کسانی که به دانشگاه‌های ایران وارد می‌شوند، از زنان هستند اظهار خوشحالی‌ کرد و گفت که کنسرتش در ایران را با انرژی و با صدایی که اعتقاد دارد هنوز قوی است، برگزار خواهد کرد.
کریس‌ دی‌برگ در نشست دیروز بارها گفت که سیاستمدار و انسان سیاسی‌ای نیست و هدفش از بودن در ایران فقط اجرای موسیقی است. او در پاسخ به سوالی درباره رو به زوال رفتن موسیقی پاپ گفت: کسانی که در سن من هستند می‌گویند موسیقی پاپ امروز آشغال است. اما فکر می‌کنم در این مورد چند مسئله وجود دارد. در زمان ما وقت زیادی برای نوشتن یک قطعه گذاشته می‌شد و مبارزه برای بالا بردن کیفیت موسیقی بود. ترانه‌سراهای بزرگی مثل جکسون براون، پل سایمون و باب دیلن فعالیت می‌کردند. اما در ۱۰ سال گذشته با نفوذ کامپیوتر روند ساخت موسیقی تغییر کرده. ما گیتار به دست می‌گرفتیم و با پیانو آهنگی می‌ساختیم. الان مردم با زدن روی کیبورد موسیقی می‌سازند و در این میان احساس و خواسته‌های قلبی از بین می‌رود.
دی برگ درباره میزان آشنایی و آگاهی از انتظارات جوانان ایرانی گفت: من وب‌سایتی دارم که به تازگی کارخود را آغاز کرده و جالب اینکه بیشترین آمار تماشاگران این سایت را جوانان ایرانی تشکیل می‌دهند بنابراین از علاقه این جوانان به موسیقی خود آگاه هستم و فکر می‌کنم دلیل این علاقه هم این است که تمام ترانه‌ها و آهنگ‌های خود را با عشق می‌نویسم و ملودی‌های آن از اعماق قلبم بیرون می‌آید به همین دلیل می‌دانم که راه سختی را در پیش دارم. مدیر گروه آریان هم در خصوص کم وکیف اجرای کنسرت گروه پاپ ایران و خواننده ایرلندی گفت: کنسرت گروه موسیقی آریان در سه قسمت اجرا می‌شود، در بخش اول این اجرا هشت قطعه از گروه آریان اجرا می‌شود و پس از آن کریس دی‌برگ هشت قطعه به تنهایی اجرا خواهد کرد و قسمت پایانی هم به اجرای قطعات مشترک گروه آریان و کریس دی‌برگ اختصاص دارد.
او افزود: «ما ابتدا قصد داشتیم این کنسرت را تابستان در استادیوم دوچرخه‌سواری آزادی برگزار کنیم اما احتمالا برای مهر و آبان خواهد بود.»
مدیر شرکت ترانه شرقی ادامه داد: «ما تاکنون در خصوص مسائل مالی با کریس دی‌برگ و هیات همراه ایشان صحبتی نکرده‌ایم و ایشان نیز هیچ پولی را دریافت نکرده‌اند، بلکه تنها با احترام به صلح و انسان‌دوستی همه کارها را انجام داده‌‌اند و تازه قصد داریم بعد از جلسه امروز در خصوص این موارد صحبت کنیم. وی در خصوص انتخاب این خواننده برای همکاری با گروه آریان بیان داشت: من ۹ سال پیش تصمیم گرفتم گروهی را از خارج برای اجرا به ایران بیاورم و این کار را از کشورهای عربی آغاز کردم. وقتی علی پهلوان هم اسم کریس دی‌برگ را آورد من به این موضوع فکر کردم که ما ایرانی‌ها شعرهای او را می‌خوانیم ولی چرا خارجی‌ها زبان ما را نمی‌خوانند و از آنجایی که بار مثبت ترانه‌های کریس دی‌برگ همان چیزی است که ما دنبالش هستیم ایشان را انتخاب کردیم.»
کریس دی‌برگ پیشنهاد کرد کسانی که می‌خواهند به کنسرت او بیایند ساندویچ و پیژامه را فراموش نکنند، چون ممکن است شب را همان‌جا بخوابند.
.
همه‌چیز درباره کریس دی‌برگ عجیب است. همکاری و ضبط قطعه‌ای با گروه پاپ آریان، دیدن فیلمی از او دریوتیوب که در کنار علی پهلوان می‌خواند، آمدنش به ایران، نشست خبری‌اش در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن که اسمش تا به حال به گوش کمتر کسی خورده است، تعداد خبرنگاران رسانه‌های خارجی که تقریبا دوبرابر خبرنگاران داخلی بود و دست‌آخر کاپشن چرمی کریس دی‌برگ در هوای ابری و دم‌کرده خردادماه تهران که از اول تا آخر این نشست در تن او ماند. کریس دی‌برگ به منظور مقدمه‌چینی با کنسرتی که قرار است تابستان یا پاییز امسال با گروه آریان برگزار کند، به تهران آمده است. او از تمام سالن‌های تهران بازدید کرده و امکانات آنها را برای این کنسرت سنجیده و حالا نمی‌تواند تصمیم بگیرد کدام سالن مناسب اجرای کنسرت است. کمتر از یک هفته است که اجرای مشترک دی‌برگ با گروه آریان که «نوری تا ابدیت» نام دارد، منتشر شده و روی یوتیوب قرار گرفته است. نشست خبری دیروز هم با پخش این آهنگ شروع شد.
کریس دی‌برگ به همراه کنی تامسون مدیر برنامه او از شرکت فریمن پروداکشنز و محسن رجب‌پور مدیر شرکت ترانه شرقی و گروه آریان روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت و حرف‌های خود را با این جملات شروع کرد: «سلام. صبح‌ به خیر. فارسی من خوب نیست. من باید فارسی را بیشتر تمرین کنم.» بعد به زبان مادری‌اش برگشت و حرف‌هایش را به زبان انگلیسی ادامه داد.
او گفت: «دیدن ایران وقتی پسر بچه کوچکی بودم و کتابی را درباره این کشور خواندم، رویای ذهن من شد.» حالا کریس دی‌برگ از چند نسل قبل یعنی نسلی که حالا بالای ۴۰ سال سن دارند، نسلی که بعضی از خاطرات خود را در آهنگ‌های این خواننده ایرلندی جست‌وجو می‌کنند با اعضای گروه آریان از نسل امروز می‌خواهد نگرش جهانی منفی نسبت به ایران را عوض کند؛ با گروه آریان که نزد بسیاری از والدین، دوستداران او و هم‌سن‌‌وسالانش از جایگاه پایین‌تری در ایران برخوردار هستند. هنوز کنسرت کریس دی‌برگ و آریان قطعی نشده و مجوز کتبی ندارد اما محسن رجب‌پور گفت که مجوز شفاهی را دریافت کرده است.
کریس دی‌برگ گفت: «در تهران احساس امن و مطمئنی داشتم و اینجا از لس‌آنجلس و لندن برایم امن‌تر بود.» او درباره اخبار منفی رسانه‌های خارجی درباره کنسرتش در ایران و اینکه احتمال ترورش وجود دارد، گفت: «من به دنبال کردن اخبار از طریق مطبوعات اعتقادی ندارم و معتقدم که خروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها جهت‌دار است. اینجا امن است، مردم برخورد گرمی دارند و مهمان‌نوازند.»
کریس دی‌برگ توضیح داد که با شنیدن موسیقی آریان به یکی از طرفداران پروپاقرص این گروه تبدیل شده و از شنیدن کار آنها لذت می‌برد. او گفت که در این چند روز در ترافیک تهران به اندازه کافی وقت برای شنیدن موسیقی ایرانی داشته و اظهار امیدواری کرد که بتواند قطعه‌ای با الهام از سفر به ایران بسازد. این خواننده ایرلندی از اینکه نیمی از کسانی که به دانشگاه‌های ایران وارد می‌شوند، از زنان هستند اظهار خوشحالی‌ کرد و گفت که کنسرتش در ایران را با انرژی و با صدایی که اعتقاد دارد هنوز قوی است، برگزار خواهد کرد.
کریس‌ دی‌برگ در نشست دیروز بارها گفت که سیاستمدار و انسان سیاسی‌ای نیست و هدفش از بودن در ایران فقط اجرای موسیقی است. او در پاسخ به سوالی درباره رو به زوال رفتن موسیقی پاپ گفت: کسانی که در سن من هستند می‌گویند موسیقی پاپ امروز آشغال است. اما فکر می‌کنم در این مورد چند مسئله وجود دارد. در زمان ما وقت زیادی برای نوشتن یک قطعه گذاشته می‌شد و مبارزه برای بالا بردن کیفیت موسیقی بود. ترانه‌سراهای بزرگی مثل جکسون براون، پل سایمون و باب دیلن فعالیت می‌کردند. اما در ۱۰ سال گذشته با نفوذ کامپیوتر روند ساخت موسیقی تغییر کرده. ما گیتار به دست می‌گرفتیم و با پیانو آهنگی می‌ساختیم. الان مردم با زدن روی کیبورد موسیقی می‌سازند و در این میان احساس و خواسته‌های قلبی از بین می‌رود.
دی برگ درباره میزان آشنایی و آگاهی از انتظارات جوانان ایرانی گفت: من وب‌سایتی دارم که به تازگی کارخود را آغاز کرده و جالب اینکه بیشترین آمار تماشاگران این سایت را جوانان ایرانی تشکیل می‌دهند بنابراین از علاقه این جوانان به موسیقی خود آگاه هستم و فکر می‌کنم دلیل این علاقه هم این است که تمام ترانه‌ها و آهنگ‌های خود را با عشق می‌نویسم و ملودی‌های آن از اعماق قلبم بیرون می‌آید به همین دلیل می‌دانم که راه سختی را در پیش دارم. مدیر گروه آریان هم در خصوص کم وکیف اجرای کنسرت گروه پاپ ایران و خواننده ایرلندی گفت: کنسرت گروه موسیقی آریان در سه قسمت اجرا می‌شود، در بخش اول این اجرا هشت قطعه از گروه آریان اجرا می‌شود و پس از آن کریس دی‌برگ هشت قطعه به تنهایی اجرا خواهد کرد و قسمت پایانی هم به اجرای قطعات مشترک گروه آریان و کریس دی‌برگ اختصاص دارد.
او افزود: «ما ابتدا قصد داشتیم این کنسرت را تابستان در استادیوم دوچرخه‌سواری آزادی برگزار کنیم اما احتمالا برای مهر و آبان خواهد بود.»
مدیر شرکت ترانه شرقی ادامه داد: «ما تاکنون در خصوص مسائل مالی با کریس دی‌برگ و هیات همراه ایشان صحبتی نکرده‌ایم و ایشان نیز هیچ پولی را دریافت نکرده‌اند، بلکه تنها با احترام به صلح و انسان‌دوستی همه کارها را انجام داده‌‌اند و تازه قصد داریم بعد از جلسه امروز در خصوص این موارد صحبت کنیم. وی در خصوص انتخاب این خواننده برای همکاری با گروه آریان بیان داشت: من ۹ سال پیش تصمیم گرفتم گروهی را از خارج برای اجرا به ایران بیاورم و این کار را از کشورهای عربی آغاز کردم. وقتی علی پهلوان هم اسم کریس دی‌برگ را آورد من به این موضوع فکر کردم که ما ایرانی‌ها شعرهای او را می‌خوانیم ولی چرا خارجی‌ها زبان ما را نمی‌خوانند و از آنجایی که بار مثبت ترانه‌های کریس دی‌برگ همان چیزی است که ما دنبالش هستیم ایشان را انتخاب کردیم.»
کریس دی‌برگ پیشنهاد کرد کسانی که می‌خواهند به کنسرت او بیایند ساندویچ و پیژامه را فراموش نکنند، چون ممکن است شب را همان‌جا بخوابند.

بازتاب نشست خبری «کریس دی برگ» در رسانه‌های جهان


 
بازتاب نشست خبری «کریس دی برگ» در رسانه‌های جهان
در حالی که هنوز مجوز برگزاری کنسرت موسیقی «کریس دی برگ»، خواننده ایرلندی در ایران صادر نشده رسانه‌های جهان به پوشش وسیع نشست خبری وی در تهران پرداخته‌اند.
 
   در حالی که هنوز مجوز برگزاری کنسرت موسیقی «کریس دی برگ»، خواننده ایرلندی در ایران صادر نشده رسانه‌های جهان به پوشش وسیع نشست خبری وی در تهران پرداخته‌اند.
خبرگزاری‌ها و مطبوعات غربی ظهر امروز با حضور در نشست خبری «کریس دی برگ»، خواننده ایرلندی در تهران به پوشش وسیع اظهارت وی پرداختند.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت «کریس دی برگ در ایران؛ به دنبال اجرای کنسرت». خبرگزاری آلمان نیز در خبری گزارش داد که کریس دی برگ کنسرتی را در ایران برنامه‌ریزی می‌کند.
خبرگزاری رویتر هم در گزارشی به نقل از این خواننده ایرلندی نوشت «کریس دی برگ می‌گوید کنسرت‌ها در ایران سیاسی نیستند».
روزنامه فیگارو نیز نوشت،«کریس دی برگ اظهار امیدواری کرد در تهران بخواند».
به گزارش فارس، کریس دی برگ امروز در نشست خبری خود در خصوص ساخت قطعه‌ای برای ایران گفت: کنسرت من در ایران قطعاً یکی از شب‌های رؤیایی خواهد بود و فکر می‌کنم ترانه‌ها با توجه به مکان‌ها شکل می‌گیرد اما فکر می‌کنم ترانه‌ای در خصوص آمدنم به ایران بسازم.
وی همچنین در خصوص انتخاب مکان مناسب برای کنسرتش در تهران گفت: من از همه مکان‌ها بازدید کرده‌ام اما بسته به اینکه کنسرت‌مان در تابستان و یا زمستان باشد باید مکان را انتخاب کنم.
وی افزود: البته این مکان‌‌هایی که دیدم قابل رقابت با دیگر جاهایی است که من کنسرت داده‌ام من می‌خواهم در ایران کنسرت بدهم و این برنامه آرزو و رویای من است.
چندی پیش نیز آلبوم موسیقی «بی تو با تو» اولین همکاری «کریس ‌دی‌برگ» و گروه «آریان» در تهران منتشر شده بود.